Naar een datagestuurd veiligheidsbeleid
‘Veiligheid, criminaliteit en openbare orde is het belangrijkste thema bij de raadsverkiezingen’, aldus een artikel begin dit jaar in Binnenlands Bestuur. Iedere gemeente, van groot tot klein, is momenteel bezig om een aanpak te ontwikkelen veelal onder de noemer ‘ondermijning’. Burgemeesters zijn tegenwoordig ‘crime fighters’ en gemeenten zoeken onder regie van RIEC’s (Regionale Inlichtingen en Expertise Centra) steeds meer de samenwerking op met ketenpartners als politie, OM en Belastingdienst voor de bestrijding van (ondermijnende) criminaliteit.
Datagedreven aanpak ligt voor de hand
Een efficiënte samenwerking met ketenpartners en het slim gebruik van data en technologie zijn de sleutels voor een modern veiligheidsbeleid. Gemeenten zijn zich steeds meer bewust van de hoeveelheid data waarover zij (kunnen) beschikken en zoeken naar mogelijkheden om deze te benutten. In eerste instantie om een goed beeld te krijgen wat er nu precies speelt, maar vooral om op basis daarvan preventieve en repressieve maatregelen te kunnen nemen. Want wat heb je aan een inzicht dat je niet om kan zetten in handelen?
Winst door data snel toegankelijk te maken
Wanneer medewerkers een signaal krijgen dat er iets mis is met een pand, vraagt onderzoek soms dagen en dan heeft men vaak nog niet alle relevante informatie. Door data bij elkaar te brengen en makkelijk inzichtelijk te maken, kan veel tijd worden bespaard. Medewerkers moeten soms wel in 10 systemen inloggen, om een goed beeld te krijgen. Data analyse zorgt ervoor dat alles met 1 druk op de knop inzichtelijk wordt gemaakt. Daarnaast worden patronen zichtbaar waardoor je niet alleen afhankelijk bent van externe signalen om te gaan onderzoeken.
Chinese muren door privacy
Binnen gemeenten zijn verschillende afdelingen bezig met fraude, criminaliteit en openbare orde, ieder vanuit een eigen invalshoek. Tussen de afdelingen zitten vaak ‘Chinese muren’. Zo zijn medewerkers in het sociale domein bezig met bijstands- en zorgfraude, binnen burgerzaken met adresfraude en binnen het ruimtelijk domein met woonfraude. In verband met de privacy mogen zij niet zomaar informatie uitwisselen. Hierdoor bestaat het risico dat afdelingen elkaar tegenwerken. Als het team ‘High Impact Crimes’ een pand vol afluisterapparatuur heeft hangen, dan wil je niet dat handhavers bij hetzelfde pand aan gaan bellen in verband met het vermoeden van woonfraude.
Winst door slimme samenwerking
Maar ondanks de beperkingen die er zijn voor informatie uitwisseling tussen afdelingen, kan je wel inzichtelijk maken (mits je autorisatie hebt) dat meerdere afdelingen bezig zijn met een pand of persoon zonder detailinfo te verstrekken. Dit ter voorkoming dat men elkaar intern voor de voeten loopt. En daarnaast kan een opeenstapeling van signalen wel eens op meer kunnen duiden. Het goed inregelen van autorisatiemechanismen en toepassing van audit en logging functionaliteit voorkomt onrechtmatige toegang tot gegevens.
Design Sprint legt de ‘pijn op de werkvloer bloot’
Met verschillende gemeenten heeft Shintō Labs een zogenoemde Design Sprint gedaan rond thema’s als ondermijnende criminaliteit, fraude en woonoverlast. Het snel toegankelijk maken van meerdere databronnen zorgt voor enorme efficiencywinst en bevordert de samenwerking tussen interne en externe ketenpartners. Goede autorisatiemechanismen en beveiligingsmaatregelen zorgen ervoor dat het ook rechtmatig gebeurt, maar daarover in de volgende blogs meer.
Geïnteresseerd in onze datagestuurde aanpak?
Kom naar het Congres Ondermijning & Georganiseerde Criminaliteit waar we samen met de gemeente Zaanstad een presentatie verzorgen met als titel ‘Datagedreven aanpak van ondermijning’. Of check de praktijkvoorbeelden voor Ondermijning en Woonoverlast. Het is ook mogelijk het webinar terug te kijken dat we hebben georganiseerd samen met de gemeente Zaanstad.
Relevante links
Whitepapers
- Whitepaper ‘Een datagedreven aanpak van ondermijnende criminaliteit’
- Whitepaper ‘Van maatschappelijke opgave naar datagedreven toepassing’
Nieuws
- Gemeente Hollands Kroon kiest voor Apollo platform
- Lancering Apollo: data & analyse platform voor de aanpak van ondermijning
- Workshop ‘Je gaat het pas zien als je het door hebt’ op Congres Ondermijning & Georganiseerde Criminaliteit
- Applicatie Ondermijning uitgelicht als dataproject
- Design Sprint Horeca & Ondermijning met gemeente Purmerend
Blogs
- Podcast: een datagedreven aanpak van ondermijning in de gemeente Diemen
- Een datagedreven aanpak van ondermijning bij het misbruik van vastgoed
- Kwetsbare personen in de samenleving: meekijken in een Design Sprint
- Van radar tot sonar: signaleren van ondermijnende criminaliteit met data science
- Ondermijning in 2021: naar weerbare wijken en een structurele aanpak
- Dé 3 thema’s voor ondermijning in 2020
- Een crimineel samenwerkingsverband in 10 minuten
- Van ruwe data naar bruikbare intelligence in vier stappen
- Naar een datagestuurd veiligheidsbeleid
- 5 redenen waarom je als gemeente datagedreven werken samen moet doen
Webinars
- Webinar Risico Radar Ondermijning met RIEC Rotterdam en Bureau Beke
- Webinar Ondermijning en fraude met de gemeente Zaanstad
- Webinar Monitor Vakantieparken met Bureau Beke
- Webinar Gebiedsgericht werken aan leefbaarheid en sociale veerkracht in de buurt
- Masterclass: Opsporen van verdachte netwerken in gemeentelijke data
Praktijkcases
- Aanpak Ondermijnende Criminaliteit: Vastgoedfraude
- Aanpak van Ondermijnende Criminaliteit: Buitengebied
- Aanpak Ondermijnende Criminaliteit: Kwetsbare branches en bedrijven
- Aanpak Ondermijnende Criminaliteit: Woon- en adresfraude
- Aanpak van illegaal kamerverhuur en woningsplitsing
- Monitor Vitale Vakantieparken: Veiligheid en leefbaarheid op vakantieparken
- Datagedreven milieutoezicht & -handhaving
- Leefbaarheid en veerkracht van de buurt
Productinformatie
Research